Utstilling Drammen Museum: “Når nåtid møter fortid” av Drammen Kunstforening

I år fyller Drammen Kunstforening 150 år og i den anledning har 21 Buskerudkunstnere blitt valgt ut til å tolke hvert sitt historiske arbeid fra museets kunstsamling som stilles ut i Drammen Museum fra 21. juni til 15. oktober 2017. Når det gjelder musikk så er jeg jo allerede en stor fan av coverlåter, så dette syns jeg hørtes skikkelig spennende ut, til tross for at jeg kan regnes som noe inhabil. Samboeren var nemlig en av utstillerne, da han fikk i oppgave å lage en graffiti-piece direkte inne på museumsveggen. 

Inhabil eller ikke, jeg syns veggen hans ble knakende fin og var überstolt av ham. Det var nesten så jeg ble starstruck av min egen kjæreste. Men av kunstverkene så var det ikke bare samboeren sitt jeg fant interessant, det var flere spennende nytolkninger der. 

Det første som falt i smak var Merethe Duvholts “Ypsilon” (olje på lerret), en tolkning av Lars Jordes “Den gamle bybroen i Drammen” (olje på lerret) fra 1919. Både det nye og det gamle bildet var fint, men jeg likte Duvholt sitt best på grunn av gråtonene. Og så er jo Ypsilon en skikkelig fin bru da, vi Drammensere er stolte av arkitekturen vår.

Deretter ble jeg bergtatt av Marius Dahls tolkning “Allegory of the Cave” (digital print på glass) av Torstein Torsteinsons bilde uten tittel (olje på lerret) fra 1924. Torsteinsons bilde er av en terrasse med en balustrade. I venstre hjørne er det en skulptur av en kvinne, og utsikten fra terrassen viser palmeliknende trær, så det er nærliggende å tro at det skal forestille utsikten fra en villa ved Middelhavet. Jeg fant egentlig ikke det originale bildet særskilt interessant, men det var kult å se hvordan Dahl integrerte dette med sitt eget digitale print på glass som var montert foran lerretet. Dahls print består av streker som forsterker originalen, som jeg ene og alene fant like uinteressant som bildet til Thorsteinson, men sammen syntes jeg de var fantastiske. Dessverre tror jeg det er umulig å få kjøpt disse bildene sammen da det ene er i museets arkiver (ikke at det ville vært aktuelt for min del da, prisen ville nok vært litt utenfor budsjettet mitt). Dahl er nok også den kunstneren jeg syns er mest interessant utenfor utstillingen. Han har en rekke kule verk innenfor visuell kunst sammen med Jan Christensen.

Det siste jeg fant interessant nok til å nevne er Evelyn MelsomsBreene Smelter” (akryl/sand på lerret), en tolkning av Gudband Mos “Brunlanes II” (eggt på lerret) fra 1972. Igjen så var det fargetonene som appellerte til meg, samt de røffe linjene. Jeg syntes også det var en spennende, dog enkel, tolkning av originalbildet (selv om det sjeldent er noe som er enkelt i kunst selv om det ser slik ut). 

3 kommentarer
    1. Fin PR dette. Ja, så det var en sak om det i avisa her forleden og bilde av din sambo. Mye bra kreativitet dette her og en smart markering. Mulig jeg tar en tur innom hvis jeg husker det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg